Diş Teli ( Ordodonti )

Ortodonti, dişler ve çenelerin estetik ve fonksiyonunu ağız içi veya dışı apereylerle olması gereken ideal pozisyona ulaştırmaya çalışan bilim dalıdır. Hangi yaşta olursa olsun, tedavi edilmeyen ortodontik problem daha da kötüleşir. Zaman geçtikçe, çapraşıklık nedeni ile dişlerin yeterince temiz tutulamaması sonucu oluşan çürük ve dişeti hastalıkları, diş kaybına neden olabilir. Ayrıca bozuk kapanışlar diş yüzeylerinin anormal aşınmasına, çiğneme ve konuşmada zorluklara ve destek kemik ve diş eti dokularının hasarına yol açabilmektedirler. Ortodontik tedavi ile diş sağlığı sağlanır.

1- Ortodontik tedavi hangi durumlarda ihtiyaç duyulur?

• Dişlerin aşırı ve basit çapraşıklıklarında
  • Alt çenenin ileride ya da geride konumlandığı çene kemiklerini ilgilendiren uyumsuzluklarda
  • Üst çenenin ileride ya da geride konumlandığı çene kemiklerini ilgilendiren uyumsuzluklarda
  • Üst çenenin alt çeneyi kapak gibi sarmadığı çapraz kapanış durumlarında
  • Doğuştan diş eksikliği veya dişin kemiğe yapışık olduğu olgularda
  • Diş sürmesi sırasında yardım gereken olgularda
  • Daimi dişlerin sürmesinden sonra tırnak yeme,parmak emme gibi alışkanlıkların devam ettiği çocuklarda
  • Ağızdan solunum alışkanlığında
  • Dudak damak yarıklığı olan çocuklarda
  • Protez ve implant uygulamalarından önce dişlerin yönünü değiştirmek ve implant uygulanmasına çene kemiğinde yer açmak için kullanılır

2-Ortodontik tedavi kaç yaşında uygulanmalıdır?

Aileler günümüzde çocuklarının ağız ve diş sağlığına çok duyarlıdır. Anne babalar çocuklarının ortodontik tedavisini yetişkin döneme ertelemeyip uygun zamanda yaptırırlarsa, tedavinin daha kolay yürüteceğini ve çabuk sonuç alacağını bilmeleri gerekir. Aynı zamanda tedavi daha ucuza malolur ve sonuçlar daha başarılı olur. Ortodontik muayene çocuğun düzenli diş kontrollerinde muhakkak yer almalıdır. Ergenlik dönemine girmeden ağızda hem süt hem de sürekli dişler mevcutken dişhekimce muhakkak değerlendirilmelidir.

Tespit edilen çapraşıklık dişsel kaynaklı ise her yaşta ortodontik tedavi yapılabilir. İskeletsel problemler ise ergenlikten önce muhakkak tedavi edilmelidir.

3-Ortodontik tedavi protez ve implant uygulamalarından önce hangi durumlarda kullanılır?

Erişkinlerde bir kısım kaybolan dişlerin telafisi için yapılacak implant ve protezler için ağızda mevcut dişlerin pozisyon ve açılarını düzeltmek amacıyla ortodontik tedavi yapılabilir. Sağ sol simetrisi sağlamak kapanışta sorun oluşturacak dişlerin normal pozisyona taşınmasını sağlamak için ortodontik tedavi yapılabilir. Pozisyon ve kapanış problemleri bertaraf edilmeden yapılan protez ve implant uygulamaları fonksiyon ve estetik açıdan hastaların daha az memnun kalmasına sebep olacaktır.

4-Ortodontik tedavi ne kadar sürer?

Ortodontik tedaviye başlama zamanı, çocuğun diş sürmesi, genel vücut gelişimi ve ortodontik düzensizliğin tipine bağlıdır.Bu bilgiler ışığında tedavi 6 ay ila 2 yıl arasında değişir. Yapılacak işlemler hekim tarafından kararlaştırılır.